وزیر ارتباطات؛ ضرورت سرعت بخشیدن به اکوسیستم کارآفرینی زنان در کشور

۱۳۹۶/۱۲/۱۹

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد آذری جهرمی در یادداشتی همزمان با فرارسیدن ایام سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز جهانی زن، نوشت: در این ایام محملی برای پرداختن بیش از پیش به جایگاه و حقوق زنان مطرح می‌شود که گاه با افراط و تفریط‌هایی همراه است.

وی افزود: اما واقعیت این است که زن و مرد را باید خارج از نگاه جنسیتی و در قالبی انسانی مورد بررسی قرار داد و از این زاویه مردان و زنان حقوق و تکالیفی دارند که جامعه باید به آنها احترام بگذارد.

وزیر ارتباطات با تاکید براینکه ساختار خلقت و موجودیت زنان دارای ویژگی‌ها و احساسات خاصی است که حقوق و تکالیف آن در همین چارچوب دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر کسانی بخواهند بدون درنظر گرفتن استعدادها و محدودیت‌های زنان انتظاراتی را از آنان مطرح کنند، قطعا به بیراهه خواهند رفت.

وی گفت: اما آنچه به کارگیری زنان را مهم می‌کند مستقل از این توضیحات و نیاز جامعه به حضور هر دو جنس زن و مرد به لحاظ جامعه‌شناسی و روانشناسی که از این نوشتار خارج است، موضوعی به نام اقتصاد است.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: در دنیای امروز اقتصاد انقباضی یا انبساطی صرف با نگاه دولتی پاسخگو نیست و همان‌طور که انقلاب صنعتی جهان را درنوردید و کشورهای دنیا را به‌سادگی به دو دسته توسعه‌یافته و عقب افتاده تبدیل کرد، انقلاب دیجیتال و در پی آن اقتصاد دیجیتال نیز نیازمند بهره‌برداری از کل ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و منابع انسانی کشورها است.

جهرمی با اشاره به اینکه یک جامعه برای توسعه پایدار نیازمند کار هر دو جنس و البته به طور عادلانه است، تاکید کرد: رشد تولید ناخالص داخلی یک کشور (GDP) طبعا با تکیه بر نیروی کاری مردان به تنهایی محقق نخواهد شد. همان‌طور که یک کارخانه اگر با نیمی از ظرفیت اسمی خود کار کند قطعا تولید پنجاه درصدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: حضور اجتماعی زنان به ویژه در حوزه اشتغال، کارآفرینی، تولید و در یک کلام اقتصاد، باید مطالبه اجتماع باشد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در سال‌های اخیر اشتغال به یکی از چالش‌های عمده کشور تبدیل شده است، به برجسته شدن نقش کارآفرینان و نیاز به حمایت دولتی برای تسهیل‌گیری این حوزه اشاره کرد و گفت: اگرچه از کل زنان شاغل حدود ٢۵ درصد و از کل مردان شاغل حدود ۵ درصد در رسته متخصص جای می‌گیرند، اما در حوزه کارآفرینی تعداد زنان کمتر است که با توجه به پیشی گرفتن زنان در ورود به دانشگاه و کسب تخصص، فرصت‌های کارآفرینی هم باید برای این جنس محقق شود.

جهرمی خاطرنشان کرد: در همین راستا، ۳ خدمت اصلی اکوسیستم کارآفرینی (شبکه‌های کسب و کار) ، برقراری جریان دانش، جریان مالی و جریان نیروی انسانی است و فناوری اطلاعات به سادگی ارائه این خدمات را تسهیل می‌کند.

وی افزود: دولت با حمایت از تشکیل شبکه‌های رسمی اشتغال و کارآفرینی زنان و ذیل آن، حمایت از سمن‌ها (NGO) و ایجاد یا تکمیل پلتفرم‌های کارآفرینی زنان (منتورها، الگوها، مشاوره‌ها و آموزش‌های کسب وکار) می‌تواند به ایجاد اکوسیستم پیش برنده در حوزه کارآفرینی زنان نیز سرعت دهد. این مبحث، نیاز به تبیین و گفتمانی دارد که امیدوارم در این روزها به بحث و تبادل نظر نخبگان جامعه تبدیل و راهبردی اصولی برای آن استخراج شود.