شروع پیش ثبت نام جهت آغاز فرایند پیش ثبت نام پس از ورود به سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی وارد منوی ثبت نام الکترونیک شده و پس از مطالعه مطالب این صفحه روی لینک ورود کلیک نمایید.
در مرحله بعدی شماره ملی (ویژه مودیان حقیقی) و یا شناسه ملی شما گرفته شده و سیستم کلیه ثبت نام های شما (حتی آنهایی که شما به عنوان شریک در آن نقش دارید) را نمایش می دهد. دقت نمایید که لیست نمایش داده شده حاوی اطلاعات شماره رهگیری و کد پستی به صورت مخفی بوده و لازم است شما برای ورود به پیش ثبت نام قبلی اطلاعات خود را در جای امنی داشته باشید.
نکته:چنانچه برای اولین بار اقدام به پیش ثبت نام می کنید باید از کلید پیش ثبت نام جدید (پایین راست تصویر) استفاده نمایید. نکته:برای ورود به هر پیش ثبت نام باید روی کلید مربوط به آن (سمت چپ تصویر) کلیک نمایید. همچنین برای ورود به پرونده های شرکاء باید اطلاعات آنها از جمله کدرهگیری و یا اطلاعات کاربری را داشته باشید. نکته: صفحات نرم افزار متناسب با اشخاص حقیقی، حقوقی و اتباع کمی متفاوت می باشد. به عنوان نمونه تصویر ورودی اشخاص حقیقی با شماره رهگیری مانند شکل زیر می باشد.
نکته: برای شروع پیش ثبت نام شما نیاز به شماره/شناسه ملی و کدپستی اقامتگاه خود دارید. ولی پس از دریافت شماره رهگیری از سیستم برای ورود و ویرایش پیش ثبت نام نیاز به شماره/شناسه ملی و کد رهگیری خواهید داشت.
نحوه تکمیل اطلاعات پیش ثبت نام سامانه پیش ثبت نام شامل مراحل مختلف ورود اطلاعات است. اطلاعات مورد نیاز شامل موارد زیر می باشد که فرمهای آن نیز در تصاویر قابل مشاهده است: 1- اطلاعات اولیه مودی (مودیان حقیقی: اطلاعات واحد کسبی، پروانه کسب، اتحادیه، نوع شغل)(مودیان حقوقی و تشکل ها: اطلاعات ثبتی، محل ثبت، نوع شرکت، شماره اقتصادی قدیم). 2- اطلاعات مربوط به نشانی اقامتگاه قانونی (یا دفتر مرکزی). 3- اطلاعات هویتی شخص حقیقی ثبت نام کننده و یا اطلاعات هویتی مدیر عامل. 4- نوع فعالیت اقتصادی بر اساس گروه بندی های استاندارد. 5- اطلاعات پرونده مالیاتی و شماره تلفن همراه ویژه دریافت پیامک.
نکته:اشخاص حقیقی باید علاوه بر اطلاعات هویتی فرد ثبت نام کننده اطلاعات کامل شرکاء خود را نیز در سیستم ثبت نمایند. نکته: شماره تلفن همراه شما باید در سیستم ثبت و سپس تایید شود. روش تایید شماره همراه به این صورت می باشد که یک کد رمز برای شما ارسال شده و لازم است تا این کد رمز را در سیستم ثبت نمایید. نکته: مودی گرامی می بایست قبل از ورود به پیش ثبت نام اسکن قبض تلفن مربوط به اقامتگاه قانونی (با کد پستی مشابه پیش ثبت نام) و یا تاییدیه پستی را آماده نمایید. در صفحه نخست سامانه پیش ثبت نام توضیحات لازم پیرامون این سامانه درج شده است. همچنین در سمت چپ یک گراف که فرایند کلی پیش ثبت نام شما را نمایش می دهد قرار داده شده است. در قسمت پایین صفحه اشکالات در اطلاعات شمابا رنگ قرمز مشخص شده است، به منظور ورود به مرحله بعدی می بایست تمامی اشکالات نمایش داده شده را برطرف نمایید.
تایید نهایی پیش ثبت نام جهت دریافت اطلاعات کاربری
همانطور که در مبحث قبلی راهنمایی گردید تا زمانی که شما تمامی پیغام های قرمز رنگ را در پیش ثبت نام خود مرتفع ننمایید امکان رفتن به مرحله بعدی وجود ندارد (به شکل بالا توجه شود). چنانچه تمامی موارد قرمز را برطرف نمایید کلید تایید نهایی اطلاعات را مشاهده خواهید نمود.
پس از فشردن کلید عنوان شده، تمامی اطلاعات شما در یک صفحه به صورت فشرده نمایش داده خواهد شد. این اطلاعات حاوی کد رهگیری ثبت نام نیز می باشد. چنانچه اطلاعات مورد تایید شما می باشد، کلید تایید نهایی را مجدد کلیک نمایید. مودی گرامی پس از فشردن این کلید امکان ویرایش اطلاعات خود را تا تعیین تکلیف سازمانی نخواهید داشت به همین خاطر می بایست این کار با نهایت دقت انجام گردد. نکته: کدرهگیری دریافتی در این مرحله بسیار مهم می باشد و لازم است آن را در جای امنی داشته باشید. این کد تا انتهای فرایند شماره اقتصادی و در برخی از سامانه های مالیاتی مورد نیاز بوده و به عنوان شماره یکتای بنگاه شما خواهد بود. برای ورود به پیش ثبت نام و ویرایش اطلاعات نیز شما نیاز به این کد رهگیری خواهید داشت. نحوه دریافت اطلاعات کاربری ویژه خدمات الکترونیک مالیاتی و ثبت نام اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام در سازمان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این ارزیابی در این مرحله شامل موارد زیر می باشد: 1- اطلاعات هویتی شخص ثبت نام کننده، شرکاء، مدیر عامل، شناسه ملی، اتباع خارجی همگی از سازمان های مربوطه استعلام و صحت آنها مورد سنجش قرار خواهد گرفت. 2- اطلاعات نشانی اقامتگاه قانونی ثبت شده با شرکت ملی پست و قبض ثبتی شما مقایسه شده و مورد سنجش قرار خواهد گرفت. 3- نام واحد کسبی و نام شرکت و یا تشکل شما مورد صحت سنجی قرار خواهد گرفت. چنانچه در مراحل بالا هرگونه مغایرتی دیده شود اطلاعات شما برگشت خورده و یک پیامک برای شما ارسال خواهد شد. در این حالت شما باید توسط شماره/شناسه ملی خود و کدرهگیری گرفته شده مجدد وارد سامانه پیش ثبت نام شده و اطلاعات خود را ویرایش نمایید. در صورت تایید اطلاعات یک پیامک حاوی نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال خواهد شد. این اطلاعات که به عنوان اطلاعات کاربری از آنها یاد خواهد شد در بسیاری از سیستمهای سازمان امور مالیاتی کشور کاربرد دارد. پس از دریافت این اطلاعات شما میتوانید وارد مرحله بعدی یعنی ثبت نام الکترونیکی شوید. شروع ثبت نام به منظور ورود به سامانه ثبت نام نیاز به اطلاعات کاربری می باشد که این اطلاعات (شامل نام کاربری و کلمه عبور) در مرحله پیش ثبت نام دریافت شده است. نام کاربری شامل شماره/شناسه ملی به همراه چند عدد دیگر خواهد بود. کلمه عبور نیز ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ است. (لازم است دقیقا بزرگی و کوچکی حروف هنگام تایپ رعایت شود.) ورود به سامانه ثبت نام مانند سامانه پیش ثبت نام با وارد کردن شماره/شناسه ملی و نمایش لیست ثبت نام های شما خواهد بود. لطفا به شکل زیر توجه فرمایید:
جهت ورود به سامانه ثبت نام روی کلید مربوطه کلیک نمایید تا صفحه ورود اطلاعات کاربری که در شکل زیر نمایش داده می شود ظاهر گردد.
نحوه تکمیل اطلاعات ثبت نام سامانه ثبت نام همانند سامانه پیش ثبت نام دارای فرم های متعددی است. لازم به یادآوری است که محیط نرم افزار بر اساس نوع مودی که وارد سیستم می شود (حقیقی، حقوقی) کمی متفاوت خواهد بود. تصویر زیر نمای صفحه نخست این سامانه را نشان می دهد:
همانطور که در تصویر ملاحظه می نمایید پیغام های قرمز رنگ همانند پیش ثبت نام نشان دهنده مواردی است که تکمیل آنها اجباری می باشد. چنانچه روی هر مورد کلیک شود سامانه شما را به سمت فرم مربوطه، هدایت خواهد کرد. علاوه بر این در منوهای سمت راست می توانید روی گزینه نمایش و ویرایش اطلاعات نیز کلیک نمایید.
اطلاعات مورد نیاز در سامانه ثبت نام شامل موارد زیر می باشد: 1- اطلاعات اولیه: بسیاری از این اطلاعات در پیش ثبت نام ثبت شده است. بعضی اطلاعات قابل تغییر نیست، به منظور تغییر آنها می بایست روی آیکون ویرایش کنار آنها کلیک نمایید. 2- شعب: چنانچه بنگاه اقتصادی شما دارای شعب، کارگاه، کارخانه، انبار و... می باشد باید اطلاعات آنها را در این قسمت ثبت نمایید. 3- اعضاء و شرکاء: اشخاص حقیقی اطلاعات خود را در پیش ثبت نام، ثبت نموده اند. چنانچه اطلاعات شرکاء نیاز به تغییر دارد می بایست از این برگه استفاده نمایند. اشخاص حقوقی و تشکلها نیز باید لیست تمامی اعضاء خود که بیش از 5% سهام دارند ثبت نمایند. 4- اطلاعات مالی: شامل فیلدهای مختلف مالی از جمله تاریخ مالی و... است. 5- فعالیت ها: چنانچه بنگاه اقتصادی شما دارای فعالیت های متعدد می باشد باید لیست فعالیتهای خود را بر اساس استاندارد موجود و به صورت درصدی در این قسمت ثبت نمایید. 6- آدرسها: چنانچه آدرس ثبتی شما در پیش ثبت نام تغییر یافته است از این قسمت می توانید آن را ویرایش نمایید. 7- حسابها: در حال حاضر ثبت حداقل یک شماره حساب اجباری است. 8- مجوزها: چنانچه برای فعالیت خود مجوزی دارید باید اطلاعات آن را در این قسمت ثبت نمایید. تایید نهایی ثبت نام و پیگیری وضعیت آن پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه ثبت نام و رفع تمامی پیغامهای قرمز رنگ کلید تایید نهایی در زیر منوهای سمت راستی ظاهر می گردد. پس از فشردن آن خلاصه اطلاعات شما نمایش داده شده و تاییدیه شما درخواست خواهد شد. دقت نمایید پس از فشردن تاییدیه امکان ویرایش اطلاعات تا تعیین تکلیف توسط سازمان وجود نخواهد داشت.
پس از فشردن کلید تایید نهایی، اطلاعات شما در سازمان امور مالیاتی کشور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. اطلاعات هویتی، آدرسها، مجوزها، اعضاء، شرکاء و بسیاری فیلدهای دیگر صحت سنجی می گردد. در ادامه این اطلاعات با پرونده فیزیکی که در حوزه مالیاتی شما می باشد، تطبیق داده خواهد شد. در صورت بروز هرگونه مغایرت موضوع از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید و شما می توانید با ورود به سامانه ثبت نام، اطلاعات ناقص را ویرایش نمایید. در صورت تایید اطلاعات شما به وضعیت نهایی که با شماره 45 مشخص می شود خواهید رسید. شما در این وضعیت امکان استفاده از خدمات الکترونیک سازمان از جمله اظهارنامه های الکترونیکی را خواهید داشت. نکته: هنوز هیچ شماره اقتصادی جدیدی صادر نشده است! لذا تا اطلاع ثانوی وضعیت 45 نهایی بوده و وضعیت بالاتری وجود ندارد.