یک درصد بازار منطقه در اختیار کسب وکارهای نوپای ایرانی

۱۳۹۶/۱۰/۰۶

سهم ناچیز استارت‌آپ‌های IT کشور از بازار جهانی

یک درصد بازار منطقه در اختیار کسب وکارهای نوپای ایرانی

مهر : برمبنای آماری که از سوی مرکز کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات منتشر شده است، استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، سهم ۶/ ۰ درصدی در بازار جهانی دارند. روند رشد و وضعیت توسعه کسب و کارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برمبنای شاخص‌هایی چون بلوغ، حوزه فعالیت و محدوده بازار آنها از سوی مرکز توسعه کسب و کارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد. برمبنای این گزارش که در همایش مدیران وزارت ارتباطات منتشر شد، ۴۹درصد استارت‌آپ‌های ایرانی آماده ورود به بازار بوده یا وارد بازار شده‌اند. اما تنها نیم درصد این استارت‌آپ‌ها به بلوغ رسیده‌اند. درحال حاضر ۴/ ۲۳درصد استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات به رشد و درآمد رسیده‌اند و ۵/ ۱۱درصد استارت‌آپ‌ها نیز در حال گسترش در بازارهای جدید هستند. همچنین ۶/ ۱۵درصد استارت‌آپ‌ها در حال ارائه نمونه اولیه ایده خود برای شکل‌گیری در بازار هستند.

در بخش فعالیت استارت‌آپ‌های ICT در ایران نیز ۸/ ۱۷درصد استارت‌آپ‌ها در حوزه خرید و فروش و به اشتراک‌گذاری آنلاین کالا فعال هستند، ۲/ ۱۲درصد در حوزه ارائه خدمات فنی و ۸/ ۱۰درصد در حوزه مشاوره آموزشی و سرگرمی فعالیت می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حوزه بانک اطلاعاتی از افراد یا کسب و کار، استارت‌آپ‌ها سهم ۵/ ۷درصدی، در حوزه گردشگری سهم ۸/ ۳درصدی، در حوزه حمل و نقل و تحویل کالا و لجستیک سهم ۶/ ۵ درصدی و در حوزه خدمات مالی و فین‌تک سهم ۶/ ۶درصدی دارند. در همین حال ۴/ ۴درصد استارت‌آپ‌های ایرانی حوزه ICT در زمینه تبلیغات و تحقیقات و ۵/ ۷درصد در زمینه اطلاع‌رسانی و درج آگهی فعالیت می‌کنند و ۴/ ۳ درصد حوزه فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز به مقوله سلامت مربوط است.

درباره محدوده بازار فعالیت استارت‌آپ‌ها نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱/ ۱درصد استارت‌آپ‌های ایرانی دارای بازار منطقه‌ای و ۶/ ۰ درصد آنها دارای بازار جهانی هستند. در این میان ۴/ ۵۱درصد استارت‌آپ‌ها در بازار کشوری و ۵/ ۳۹درصد در بازار استانی سهم دارند. درهمین حال ۳/ ۷درصد استارت‌آپ‌ها دارای بازار محلی هستند. بررسی چالش‌های محیطی استارت‌آپ‌ها از نگاه این کسب وکارها حاکی از آن است که چالش‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، مهم‌ترین معضل برسر راه این کسب و کارها است؛ به نحوی که ۱/ ۳۲درصد این چالش‌ها را شامل می‌شود. در همین حال ۲/ ۱۴درصد چالش‌های این بخش به کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، ۶/ ۱۴درصد به مسائل حقوقی و قانونی و ۳/ ۱۱درصد نیز به نبود همکاری‌های بین سازمانی مربوط می‌شود. از سوی دیگر ۴/ ۱۰درصد چالش کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به شرایط نامناسب دسترسی به بازار، ۳/ ۲درصد مربوط به چالش زیرساخت فنی، ۲/ ۵ درصد مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی و ۹/ ۹ درصد مربوط به ضعف سیاست‌گذاری‌های دولت است.
منبع: دنیای اقتصاد 6دی 96