پاسخ به این سوال که کرونا چه تأثیری بر کسبوکارهای اینترنتی گذاشته است، با پیچیدگیها و چالشهایی مواجه است؛ این پیچیدگی از سویی ناشی از تنوع زیاد کسبوکارهای امروزی است و تأثیر متفاوتی که کرونا بر هر یک از این کسبوکارها میگذارد؛ و از سوی دیگر، از آنجا که هر کسبوکاری با شبکه وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمینکنندگان، نهادهای حاکمیتی و دولتی و... در ارتباط است و از آنها تأثیر میپذیرد، تاثیرپذیری هر یک از اجزای این شبکه از شیوع کرونا، میتواند بر کسبوکار مورد مطالعه نیز اثری متفاوت داشته باشد.
علاوه بر این، باید در نظر داشت که اگرچه در نگاه نخست، برخی کسبوکارها از شرایط جدید منتفع میشوند، اما ممکن است به دلیل تأثیر منفی شیوع کرونا بر تأمینکنندگان آنها، این کسبوکارها نتوانند از فرصت پیشآمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند.
شناخت رفتار و نیز خواستههای کسبوکارها (که مهمترین هدف این مطالعه و پیمایش است) به حاکمیت کمک میکند تا بتواند سیاستهای کارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیتهای اقتصادی و نیز کاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی شیوع کرونا بر شهروندان و کسبوکارها در پیش بگیرد.
با چنین نگاهی، و برای دستیابی به تصویری هرچند کلی از وضعیت کسبوکارهای نوپای فناوری اطلاعات کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران پیمایشی را در تماس با مدیران 100 شرکت منتخب از 2000 شرکت فناوری اطلاعات، انجام داده که نتایج آن در این گزارش جمعبندی شده است.
جهت مشاهده گزارش
کلیک کنید