کوچ دلالان خودرو به تلگرام و اینستاگرام

۱۳۹۸/۰۳/۲۵
سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از ممنوع شدن درج قیمت در آگهی خودرو، فروشندگان و خریداران خودرو به شبکه‌های اجتماعی غیررسمی کشانده شدند، جزئیاتی از فعالیت ۲۰ کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی دلالان ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواسط اردیبهشت ماه امسال به دنبال بالارفتن قیمت خودرو و مسکن در بازار آزاد، رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا، قیمت‌سازی کاذب در بازار خودرو و املاک را نشأت گرفته از دلالی‌ها در فضای مجازی دانست و به دنبال آن از برخورد جدی با دلالان این حوزه خبر داد. موضوعی که به دنبال آن تعدادی از دلالان دستگیر شدند و قیمت‌گذاری خودرو و مسکن در سایت‌های آگهی ممنوع شد.


با گذشت چند روز از ممنوع شدن درج قیمت خودرو و مسکن در سایت‌های آگهی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از توافق با مسئولان دادستانی و اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل خبر داد که در پی آن مقرر شده بود، با اعلام نرخ روزانه خودرو از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، فروشندگان خودرو مجاز باشند قیمت خودرو خود را تا 2 الی 3 درصد بالاتر از قیمت روزانه اعلام شده، در سایت‌های آگهی درج کنند؛ موضوعی که بازگشت قیمت به آگهی های خودرو را می‌توانست به دنبال داشته باشد.

اما با وجود توافقات صورت گرفته، بازگشت قیمت‌ها به آگهی‌های فروش اینترنتی خودرو اتفاق نیافتاد و بر اساس آنچه در اخبار منتشر شد، با عدم همکاری اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل پایتخت در ارائه لیست قیمت روزانه خودروها، به سایت‌های آگهی دهنده، عملاً بازگشت قیمت‌ها به آگهی خودرو در سایت‌های آگهی امکانپذیر نشد.

با این همه حالا با گذشت بیش از یک ماه از حذف قیمت‌ها از آگهی فروش خودرو در سایت‌های آگهی، به نظر می‌رسد، دلالان برای ادامه فعالیتشان به کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی کوچ کرده و البته با حذف سایت‌های رسمی کشور از اعلام قیمت خودرو و مسکن، توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را جذب خود کنند. این یعنی کشانده شدن خریداران و فروشندگان از فضای رسمی کشور به کانال‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی خارجی که متاسفانه هیچ نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد. 

به گزارش تسنیم، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بعد از تاریخ 12 اردیبهشت ماه امسال که درج قیمت در آگهی فروش حذف شد، فعالیت حداقل 31 پیج در اینستاگرام و 39 کانال در تلگرام، بر روی قیمت‌گذاری خودرو متمرکز شده و بعضاً کانال‌ها و پیج‌هایی با استفاده از نام سایت‌های آگهی پرمخاطب، اقدام به جذب هزاران فالوئر کردند و مدیریت این کانال‌ها و پیج‌ها در اختیار دلالان خودرو قرار گرفته است.

جالب‌تر اینکه بررسی تعداد مخاطبان و دنبال کنندگان این پیج‌ها و کانال‌ها از 12 اردیبهشت ماه و همزمان با حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی، به شدت افزایش یافته است و به طور میانگین میزان افزایش روزانه فالوئرهای 10 پیج پرمخاطب اینستاگرام پس از 12 اردیبهشت ماه، بین 2 تا 10 برابر رشد داشته است. 

علاوه بر این جزئیات رشد کانال‌های تلگرامی فعال در قیمت گذاری خودرو نیز به صورت جدول زیر پس از 12 اردیبهشت ماه نشان داده شده است.

رضا الفت نسب در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با ارائه این آمار، اظهار کرد: متاسفانه پس از حذف قیمت از آگهی فروش خودرو در سایت‌ها و پلتفرم‌های موجود در کشور، همان اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را پیش‌بینی می‌کردند، افتاد و پای خریداران و فروشندگان خودرو به واسطه حذف قیمت از سایت‌های رسمی کشور، به شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های غیررسمی که مهمترین آن‌ها تلگرام و اینستاگرام است کشیده شد.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه قیمت گذاری در برخی از این کانال‌ها و پیج‌ها تا 30 درصد بیش از قیمت واقعی بازار بوده است، خاطرنشان کرد: این کوچ از سایت‌های رسمی به شبکه‌های غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در شرایطی رخ داد که هیچ نظارتی بر این شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها وجود ندارد و دلالان با قیمت‌گذاری کاذب، سعی در ملتهب کردن بازار خودرو دارند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو به دلیل کاهش ارزش دلار در کشور رخ داده و کاهش قیمت خودرو ارتباطی با حذف قیمت از آگهی سایت‌های فروش نداشته است، افزود: متاسفانه در شرایطی که همه دنیا به سمت شفاف‌سازی و شفافیت پیش می‌روند، در کشورمان تصمیم گرفته شد تا درج قیمت در آگهی‌های فروش حذف شود و این تصمیم در نهایت باعث خرسندی و خوشنودی کسانی شد که در فضای غیرشفاف، به دنبال سود و منافع خود هستند.

الفت نسب با بیان اینکه باید هرچه سریعتر فضا را به سمت شفافیت برد و در عین حال جلوی جولان دلالان در سایت‌های رسمی آگهی را با سیاست‌گذاری‌های صحیح گرفت گفت: سایت‌های درج آگهی این آمادگی را دارند تا با همکاری سایر دستگاه‌ها و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی خودرو، این امکان را فراهم کنند که تنها دارندگان واقعی خودرو بر اساس مولفه‌هایی همچون شماره شاسی و کد ملی، مجاز به درج آگهی فروش خودرو در این پلت‌فرم‌ها باشند.