پرسش های متداول دریافت پروانه کسب

۱۳۹۶/۱۰/۱۸
سوال:
جهت راه اندازی شعبه کسب و کار خود در شهرهای دیگر چه اقدامی باید انجام دهم؟
جواب:
در نامه ای به اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی درخواست خود را به همراه نام شهر یا شهرهای مورد نظر اعلام و در ادامه موارد ذیل را ذکر نمایید:
- آدرس دفتر
- کد پستی دفتر
- نام نماینده
- شماره ملی نماینده
- شماره تماس نماینده
و نامه مورد نظر را از طریق فکس یا ایمیل به ما ارسال نمایید.
سوال:
درخواست تغییر نشانی محل فعالیت را دارم
جواب:
درصورتی که شخصیت حقوقی باشد درخواست تغییر آدرس با اعلام آدرس پیشین و جدید بصورت مکتوب به همراه اصل پروانه کسب به آدرس پستی اتحادیه ارسال گردد و جهت پیگیری با شماره اتحادیه تماس حاصل فرمایید.
سوال:
درخواست تغییر مدیرعامل را دارم
جواب:
با مراجعه به وب سایت www.iranianasnaf.ir  گزینه درخواست انتقال پروانه کسب به ورثه یا نماینده قانونی را تکمیل نموده و پس تایید درخواست مدارک ذیل را به اتحادیه تحویل داده تا مجوز جدید صادر شود:
- اصل مجوز کسب
- آگهی تغییرات
- گواهی آموزش احکام تجارت و کسب و کار مدیر عامل جدید
سوال: 
قبلاً گواهی آموزش دریافت کردم. آیا مورد قبول است؟
جواب:
بله
سوال: 
آیا ممکن است شخصی غیر از متقاضی در کلاسها شرکت کرده و گواهی آموزش دریافت کند؟
جواب:
فقط در صورتی که شخص معرفی شده مباشر متقاضی باشد این امر امکان پذیر است، در غیر اینصورت امکان پذیر نمی باشد.
سوال: 
تفاوت درخواست مجوز کسب ایثارگری و عادی چیست؟
جواب:
درخواست مجوز ایثارگری از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده و صادر می شود، ولی درخواست مجوز عادی از طریق اتحادیه پیگیری و صادر می شود.
سوال: 
چگونه مدارکم را در سایت آپلود کنم؟
جواب:
با مراجعه به وب سایت www.iranianasnaf.ir  گزینه پیگیری را انتخاب کرده و شناسه و رمز عبور خود را وارد نمایید. سپس مدارک خود را آپلود کنید.
سوال: 
دوره آموزش را کجا بگذرانم؟
جواب:
متقاضیان می توانند با مراجعه به وبسایت www.razisoft.ir پس از ثبت نام، دوره آموزش احکام تجارت کسب وکار را به صورت مجازی گذرانده و گواهی مربوطه را دریافت نمایند.
سوال: 
دوره آموزش چند ساعت است؟
جواب:
جمعاً 24 ساعت می باشد.
سوال: 
چه اشخاصی نیاز به مباشر دارند؟
جواب:
اگر شخصی یک مجوز کسب داشته باشد برای صدور مجوزهای بعدی نیاز به معرفی مباشر دارد.
سوال:
درصورتی که شخص متقاضی دارای پروانه کسب سنتی مرتبط در رسته فعالیت باشد نیاز به ارائه چه مدارکی نمی باشد؟
جواب:
متقاضیان دارای پروانه کسب مرتبط در همان رسته فعالیت می توانند بدون ارائه گواهی نامه دوره احکام تجارت و گواهی مالیاتی اقدام به اخذ مجوز نمایند.
سوال: 
مفاد مصوبه هیات مدیره جهت دریافت مجوز چیست؟
جواب:
یک صورتجلسه در سربرگ شرکت که اعلام می دارد مجوز کسب به نام چه کسی صادر شود و اعضای هیات مدیره را تایید میکند.
سوال: 
گواهی مالیاتی چیست ؟
جواب:
موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم
سوال: 
گواهی مالیاتی چگونه دریافت می شود؟
جواب:
استعلام مالیات به صورت سیستمی انجام می گردد که می بایست وضعیت پرونده مالیاتی خود، سامانه مالیات را به وضعیت 45 رسانده سپس کد رهگیری پرونده مالیات خود را به کارشناس اتحادیه اعلام نموده تا استعلام انجام شود.
سوال: 
مبلغ قابل پرداخت برای صدور پروانه کسب را چه ارگانی و چگونه تعیین می کند؟
جواب:
به پیشنهاد اتحادیه و تایید اتاق اصناف و هیات عالی نظارت
سوال:
درصورتی که دارنده پروانه کسب و کار مجازی تغییر کند آیا برای فرد معرفی شده باید پروانه کسب جدید صادر شود؟
جواب:
بلی _به استناد ماده 18 قانون نظام صنفی و باتوجه به اینکه طبق  بندهای 2 ،6 و 7 ماده 4 آیین نامه اجرایی مواد 2، 12 و تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی مدارک فردی پروانه کسب صادره به نام صاحب پروانه کسب بوده درصورتی دارنده پروانه تغییر کند فرد جدید باید مجدداً نسبت به ثبت تقاضا مطابق مراحل مذکور در ماده 3 آیین نامه بر روی سامانه اینماد و بارگذاری مدارک شخصی برای تحصیل پروانه کسب جدید اقدام نماید.
سوال:
درصورتی که دارنده پروانه کسب و کار مجازی تغییر کند آیا برای صدور پروانه کسب جدید به نام فرد معرفی شده؛ باید هزینه قانونی صدور پروانه کسب  توسط اتحادیه اخذ گردد ؟
جواب:
بلی- مستفاد از ماده 18 قانون نظام صنفی، تبصره 3 ماده 2 و ماده 9 آیین نامه اجرایی منابع مالی اتحادیه های صنفی به دلیل اینکه پروانه کسب جدید برای فرد معرفی شده صادر می گردد لذا کلیه هزینه های مترتب بر صدرو پروانه کسب باید توسط متقاضی پرداخت گردد.
سوال:
اگر یک کسب و کار مجازی دارای چندین دامنه باشد آیا می تواند نسبت به دریافت پروانه کسب به تعداد دامنه های مذکور اقدام کرد؟
جواب:
بله- مطابق آیین نامه ماده 87 قانون نظام صنفی هر پروانه کسب متعلق به یک آدرس دامنه می باشد و کسب و کاری که دارای دامنه های متفاوت با یک ماهیت شغلی است ملزم به دریافت پروانه کسب برای همه ی دامنه ها می باشد.
سوال:
اگر نام دامنه یک کسب و کار تغییر کند آیا صاحب کسب و کار باید نسبت به دریافت پروانه کسب جدید اقدام کند ؟
جواب:
بله در صورت تغییر دامنه پروانه کسب فعلی ابطال گردیده و صاحب پروانه کسب ملزم به درخواست مجدد و دریافت پروانه کسب می باشد.
سوال:
اگر مدل کسب و کار مجازی ( رسه شغلی ) تغییر کند آیا نیاز به دریافت پروانه کسب جدید است ؟
جواب:
طبق قانون نظام صنفی با تغییر رسته یا مدل کسب و کار مجازی، پروانه کسب باطل شده و پروانه کسب جدید صادر می شود.
سوال:
 دلیل درج نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی فرد بر روی پروانه کسب و کار مجازی چیست ؟
جواب:
مطابق با بند (ب) ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی،‌ در راستای ارایه اطلاعات موثر به مصرف‌کنندگان جهت اخذ تصمیم خرید، تمامی فروشندگان کالا و خدمت موظف به اعلام هویت، نام تجاری و نشانی خود هستند. بر این اساس، نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی فرد بر روی پروانه کسب درج می گردد. براساس قواعد عام آیین دادرسی اقامتگاه اشخاص باید برای طرح دعوای احتمالی و سایر موارد مربوط به آن مشخص باشد.
سوال:
درصورت تغییر نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی دارنده پروانه کسب و کار مجازی  آیا نیاز به صدور پروانه کسب جدید است ؟
جواب:
خیر- مستفاد از تعریف پروانه کسب  در ماده 5 قانون نظام صنفی، پروانه کسب و کار مجازی  به شغل معین و به نام فرد و نشانی دامنه داده می شود  و درج نشانی محل دفتر کار و یا اقامتگاه قانونی صاحب کسب و کار مجازی مطابق با بند (ب) ماده 33 قانون تجارت الکترونیکی در راستای ارایه اطلاعات موثر به مصرف‌کنندگان صورت می پذیرد لذا در صورت تغییر آدرس، صرفاً اصلاح نشانی مذکور در پروانه کسب کافی می باشد.
سوال:
درصورت درخواست تغییر وضعیت  صاحب پروانه کسب از شخص حقیقی به حقوقی تکلیف پروانه کسب چیست ؟
جواب:
به استناد ماده 18 قانون نظام صنفی و باتوجه به بندهای 2 ،6 و 7 ماده 4 آیین نامه اجرایی مواد 2، 12 و تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی درصورتی دارنده پروانه تغییر کند فرد جدید باید مجدداً نسبت به ثبت تقاضا مطابق مراحل مذکور در ماده 3 آیین نامه بر روی سامانه اینماد و بارگذاری مدارک شخصی برای تحصیل پروانه کسب جدید اقدام نماید.
سوال:
درصورت تغییر نماینده شرکت آیا باید نسبت به دریافت پروانه کسب جدید اقدام نمود؟
جواب:
خیر – اشخاص حقوقی همانند اشخاص حقیقی برخوردار از شخصیت مستقل بود ه و با توجه به آنکه پروانه کسب برای شخص حقوقی  صادر می گردد لذا تغییر در نماینده شخص حقوقی از آنجاییکه خدشه ای به شخصیت مستقل آن وارد نمی نماید نیازمند ابطال پروانه کسب و صدور پروانه جدید نبوده و تنها با رعایت صلاحیت های فردی و اصلاح مشخصات نماینده جدید شرکت در پروانه صادره کافی می باشد.
سوال:
آیا امکان تخفیف از حق عضویت سالانه اعضاء از طرف هیات مدیره اتحادیه وجود دارد ؟
جواب:
اولاً؛ طبق تبصره 1 ماده 2  آیین نامه تبصره یک ماده (31) قانون نظام صنفی، میزان حق عضویت با در نظرگرفتن نوع شغل، موقعیت جغرافیایی و درجه بندی واحد های صنفی توسط کمیسیون نظارت تعیین می گردد. ثانیاً؛ برابر تبصره 1 ماده 2  آیین نامه  اتحادیه می تواند حق عضویت سالانه اعضای صنف را به صورت یکجا یا به تقسیط حداکثر تا پایان سال  دریافت نماید بنابراین میزان حق عضویت معین بوده با توجه به تکلیف قانونی برای دریافت حق عضویت مصوب کمیسیون نظارت  امکان اعطاءتخفیف بدلیل عدم پیش بینی در آیین نامه و امکان ایجاد سلیقه ای شدن و  برخورد تبعیض آمیز بین اعضا وجود ندارد.
سوال:
آیا امکان تخفیف حق صدور و تمدید پروانه کسب به متقاضیان از طرف هیات مدیره اتحادیه وجود دارد؟
جواب:
در ماده (9) آیین نامه تبصره یک ماده (31) قانون نظام صنفی مبالغ مربوط به حق صدور وتمدید پروانه کسب  معین و ثابت بوده و با توجه به تکلیف قانونی برای دریافت حق صدور و تمدید پروانه کسب امکان اعطاءتخفیف از میزان حق صدور و تمدید پروانه کسب وجود ندارد.
سوال:
الزام قانونی افراد صنفی برای معرفی مباشر در چه مواردی است ؟
جواب:
طبق تبصره 3 ماده 12 قانون نظام صنفی  تنها  برای صدور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی برای یک یا چند محل کسب معرفی مباشر الزامی است .
سوال:
آیا وکیل قانونی با ارائه وکالت نامه محضری  می تواند نسبت به درخواست صدور، تمدید و تعویض پروانه کسب موکل خود اقدام کند؟
جواب:
اگر موضوع وکالت نامه محضری در بر گیرنده مصادیق بالا( درخواست صدور، تعویض و تمدید پروانه کسب) باشد بلامانع است.
سوال:
آیا امکان تخفیف از حق عضویت سال اول در هنگام صدور پروانه کسب از طرف هیات مدیره اتحادیه وجود دارد ؟
جواب:
برابر تبصره 2 ماده 2 آیین نامه تبصره یک ماده (31) قانون نظام صنفی،   اتحادیه مجاز است صرفاً برای سال اول حق عضویت متقاضیان پروانه کسب را حداکثر تا مبلغ هشت میلیون دریافت نماید بنابراین میزان حق عضویت سالانه باید براساس معیار معین  ومشخص از اعضا دریافت گردد و بدلیل امکان ایجاد سلیقه ای شدن و برخورد تبعیض آمیز اعطاء تخفیف به اعضای اتحادیه موضوعیتی ندارد.


دریافت پروانه کسب جابه جایی هوشمند (تاکسی اینترنتی)
سوال: برای دریافت جواز تاکسی اینترنتی چطور اقدام کنم؟
پاسخ: برای درخواست تاکسی اینترنتی لازم است به صورت حقوقی و با اطلاعات شرکت درخواست دهید. همچنین اینماد را هم باید حقوقی دریافت کنید. سپس به سایت G4B.ir مراجعه کرده و ثبت درخواست می کنید. پس از ثبت می توانید از طریق شماره 91303230-021 داخلی 107 پیگیری نمایید.

سوال: آیا برای فعالیت به صورت تاکسی اینترنتی باید مجوز دیگری به جز پروانه کسب مجازی اخذ کنم؟
پاسخ: در صورتیکه به صورت مجازی و از طریق اپلیکیشن فعالیت می کنید نیاز به مجوز دیگری نیست، و فقط باید طبق دستورالعمل شماره 132808 وزارت کشور مورخ 3/7/98 باید با شهرداری محل فعالیت خود قرارداد ببندید.

سوال: آیا می توانم با شماره تلفن چهار رقمی یا پنج رقمی و یا شماره ثابت فعالیت کنم؟
پاسخ: تنها در صورتی می توانید از شماره تلفن استفاده کنید که بر بستر اپلیکیشن و برای پشتیبانی از اپلیکشن باشد. در غیر اینصورت ثبت سفارش به صورت تلفنی مجاز نیست.

سوال: نحوه فعالیت در شهرهای دیگر چطور است؟
پاسخ: برای فعالیت در شهرهای دیگر باید اطلاعات شعبه و مدیر شعبه شامل آدرس و کدپستی و نام و نام خانوادگی، کدملی و شماره همراه مدیر شعبه را طی یک نامه رسمی به اتحادیه از طریق ایمیل taxi@ecunion.ir  و یا شماره فکس 66578142- 021 ارسال نمایید و منتظر پاسخ استعلام از اماکن بمانید، در صورتیکه تایید شدن می توانید در آن شهر فعالیت نمایید.

سوال: آیا برای فعالیت حمل بار بین شهری نیاز به مجوز دیگری به جز پروانه کسب دارم؟
پاسخ: برای حمل بار بین شهری باید مجوز بازارگاه اینترنتی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اخذ کنید و پس از ارائه آن به اتحادیه می توانید به صورت بین شهری فعالیت کنید.

سوال: چطور سهمیه سوخت دریافت کنم؟
پاسخ: پس از اخذ جواز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی، طبق اکسل های موجود در قسمت اعلان ها اطلاعات خود را از تاریخ 21 هر ماه تا 20 ماه بعد به ایمیل taxi@ecunion.ir  ارسال نمایید. برای هماهنگی بیشتر می توانید با داخلی 107 تماس بگیرید و یا با شماره واتساپ 09397948782 در ارتباط باشید.


سوال: نحوه محاسبه سهمیه سوخت به چه صورت است؟
پاسخ: مبلغ سهمیه سوخت بر اساس پیمایش محاسبه می گردد و به صورت اعتبار به حساب رانندگان واریز می شود و این اعتبار فقط در جایگاه ها برای سوخت گیری قابل استفاده می باشد. به ازای هر 100 کیلومتر 8.75 لیتر بنزین تخصیص داده می شود. حداکثر میزان دریافت سهمیه 300 لیتر می باشد.

سوال: حداقل پیمایش برای دریافت سهمیه چقدر است؟
پاسخ: هر خودرو باید حداقل 200 کیلومتر در ماه پیمایش داشته باشد تا شامل دریافت سهمیه شود.

سوال: برای انجام تبلیغات میدانی به چه مجوزی نیاز دارم؟
پاسخ: در صورتیکه می خواهید تبلیغاتی از قبیل بیلبورد و ... در سطح شهر انجام دهید باید جواز اتحادیه کسب و کارهای مجازی را اخذ کرده و به سازمان های مربوطه از قبیل شهرداری ها و ... ارائه نمایید. چنانچه با ارائه پروانه کسب باز هم مشکلی وجود داشت با اتحادیه مکاتبه کرده و نامه ای به سازمان مربوطه برای تایید فعالیت شما ارسال می گردد.

سوال: آیا می توانم علائم و لوگو روی خودرو نصب کنم؟
پاسخ: طبق اعلام پلیس راهور نصب هرگونه علائم و مشخصات بر روی خودرو مجاز نیست و پلیس می توانید خودرو را جریمه کرده و یا توقیف کند.