معرفی آمازون لجستیکس

۱۳۹۸/۰۲/۲۹
معرفی آمازون لجستیکس، سرویس لجستیک و تحویل کالای اختصاصی کمپانی آمازون
در اواخر سال ۲۰۱۸، آمازون تعداد ۲۰۰۰۰ دستگاه ون اسپرینتر مرسدس بنز را برای توسعۀ ناوگان آمازون لجستیکس در ایالات متحده خرید. استفاده از این تعداد خودروی ون همراه با پرسنل، هزینه بسیاری بالایی دارد. ولی به راستی، چه تعداد نیروی کاری و گاراژ برای نگهداری از چنین ناوگان عظیمی لازم است؟ واقعیت امر این است که آمازون هیچ پرسنلی برای این کار در نظر نگرفته است و در عوض، دیگران را به کرایۀ  این ون‌ها و راه‌اندازی کمپانی‌های شخصی برای توزیع کالا تشویق می‌کند.
                   ون‌های پیشرفته مرسدس‌ طی نمایشی پر زرق برق با حضور مدیرعامل آمازون لجستیکس و سرپرست گروه ون دایملر به ناوگان آمازون لجستیکس اضافه شدند

استفاده فروشندگان از زیرساخت آمازون لجستیکس ممکن است به سود یا ضرر آن‌ها تمام شود. لجستیک می‌تواند سرویس‌دهی به مشتری‌ها و تحویل کالاها را تا حد زیادی بهتر کند؛ یا، نتیجۀ عکس بدهد و شهرت این شرکت‌ها را با بازخورد و امتیازات منفی کاربران آنلاین به خطر بیاندازد. در هر صورت، نحوۀ به‌کارگیری سازوکار آمازون لجستیکس توسط فروشندگان، نتیجۀ نهایی را رقم خواهد زد. از دید فروشنگان، آمازون لجستیکس گزینۀ‌ دیگری برای تحویل سریع و مؤثر کالاها به مشتریان و برای خود آمازون، منبع درآمدی فرای درآمدهای این شرکت از سرویس‌های پخش کالا است.
برای درک بهتر کارکرد آمازون لجستیکس، بهتر است این سازوکار را از همه زوایا بررسی کنیم.
آمازون لجستیکس چیست؟
آمازون لجستیکس سرویس تحویل کالای مکمل کمپانی‌های بزرگ تحویل کالا نظیر UPS، USPS و فِدکس است. این کمپانی گزینه‌های تحویل ۷ روزه و بیشتر را ارائه و برای اجرای این برنامه از شرکای شخص ثالث در سراسر ایالات متحده استفاده می‌کند. سرویس‌های تحویل کالای دیگری مانند تحویل پیاده، دوچرخه‌‌سوار و موتورسیکلت‌ در آمازون لجستیکس آمادۀ انتخاب است.
آمازون شرایط خاصی را برای سرویس‌های شخص ثالث در نظر گرفته‌است. این شرایط شامل نوع مجوز، اندازۀ وسیلۀ نقلیه، آموزش‌های ایمنی و بیمه می‌شود. ولی، مهم‌ترین موضوع این است که افرادی که سرویس‌های شخص ثالث را انجام می‌دهند جزءکارمندان آمازون به حساب نمی‌آیند.
در واقع، این افراد تأمین‌کنندگان لجستیک مجزایی هستند که طبق قرارداد، بسته‌ها را از انبارها و مراکز دسته‌بندی توزیع کالا تحویل می‌گیرند. آن‌ها از برنامه آمازون لجستیکس برای تحویل دادن کالا استفاده می‌کنند و در عین حال، کالاها را طبق برنامۀ‌ دلخواه خود از آمازون تحویل می‌گیرند (منظور این است که هر وقت که بخواهند کار می‌کنند، اما اگر کالایی را تحویل بگیرند حتما طبق زمان‌بندی آمازون لجستیکس آن را به مقصد می‌رسانند).

مزایا و معایب برنامه آمازون لجستیکس
از آن‌جایی که تأمین‌کنندگان آمازون لجستیکس، کارمندان رسمی این کمپانی نیستند، ریسک‌های این سرویس نیز تأثیری مستقیم روی آن‌ها ندارند و این موضوع، کیفیت تحویل کالای آمازون را جداً تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
معایب
یک از معایب این برنامه آن است که دیرکرد یا تحویل نادرست کالا می‌تواند بر بازخورد مشتری و امتیاز فروشنده تاثیر داشته باشد (مثلاً اگر کالای باکیفیت دیر به دست مشتری برسد). این امتیاز نه تنها بر تمایل مشتری به خرید کالا از فروشنده تاثیر دارد، بلکه، بر موفقیت فروشنده در رقابت با فروشندگان دیگر نیز مؤثر است؛ به خصوص زمانی که یک کالای خاص توسط چند فروشنده عرضه می‌شود.
یکی از معایب دیگر این برنامه آن است که فروشندگان هیچ کنترلی بر آمازون لجستیکس ندارند. فروشندگان نمی‌توانند تحویل دهندگان را انتخاب کنند و حتی ممکن است تحویل دهنده‌ای برای فروشنده بدشانس در نظر گرفته شود که سابقه خوبی در ارائه خدمات ندارد.
تمامی زنجیرۀ آمازون لجستیکس بدون دخالت فروشنده عمل می‌کند. به همین دلیل، فروشنده با در اختیار قرار دادن کالاهای مرسوله و شهرت خود به آمازون لجستیکس، ریسک بزرگی را به جان می‌خرد. البته، همیشه گزینه‌‌ای دیگری برای تحویل مستقل کالا وجود دارد که کنترل کامل را در اختیار فروشنده قرار می‌دهد، ولی ممکن است بر قیمت تاثیر داشته باشد و هزینه‌ها و نگرانی‌های فروشنده را بیشتر کند.
مزایا
برنامه آمازون لجستیکس مزایایی نیز دارد. برای مثال، آمازون لجستیکس به فروشندگان اجازه می‌دهد با به‌کارگیری از برنامه‌های پیشرفته‌ای نظیر لاکرز، فِرش، و فِلکس و پرایم ایر، در برخی مناطق خاص کالا را به سرعت تحویل دهند. به این ترتیب گاهی اوقات، سرعت تحویل کالا به یک‌روز و حتی دو ساعت می‌رسد که فوق‌العاده است. همچنین، آمازون لجستیکس می‌تواند در ارسال و تحویل بارهای بزرگ بسیار مؤثرتر از سرویس‌هایی نظیر USPS عمل کند.
چرا آمازون در حال توسعه بخش لجستیک خود است؟
طبق گزارش‌ها، آمازون هفته گذشته گزینۀ دیگری را در اختیار فروشندگان نیویورک، لس‌آنجلس و شیکاگو قرار داد که به آن‌ها اجازه می‌دهد از ناوگان باربری آمازون به نام آمازون شیپینگ برای تحویل مستقیم کالا از انبار فروشندگان به مشتری‌ها استفاده کنند. این سرویس توانایی تحویل کالای چندکاناله آمازون را بیش از پیش گسترش داده و به فروشندگان اجازه می‌دهد از مراکز پخش این کمپانی استفاده کنند. همچنین، این قابلیت گام دیگری در جهت توسعۀ سرویس‌های لجستیک محلی آمازون است و نیاز فروشندگان به تأمین‌کنندگان شخص ثالث، مانند UPS و فدکس را کاهش می‌دهد.
درستی یا نادرستی این گزارش هنوز توسط سخنگوی آمازون تأیید نشده‌است ولی، طبق گفتۀ او این شرکت همواره در حال آزمایش روش‌های جدید برای تحویل سریع‌تر کالا به مشتریان است.
رایان ویلیامز سخنگوی شرکت تولید نوشیدنی رایز برویینگ دربارۀ سرویس جدید آمازون ابراز امیدواری کرده‌است و آن را قابلیتی منحصر به فرد می‌نامد. این شرکت سفارش‌های آمازونی و غیر آمازونی خود را از طریق سرویس چندکانالی آمازون (انبارهای آمازون) و فدکس ارسال می‌کند. طبق گفته او، کمپانی رایز برویینگ از هر دو سرویس پخش راضی است ولی اگر آمازون محصولات را مستقیماً به مشتری‌ها تحویل دهد، آن‌ها می‌توانند به جای استفاده از بسته‌های استانداردی که ظاهری تکراری دارد، کالاهایشان را با طراحی اختصاصی خود بسته‌بندی و ارسال کنند.
آمازون ناوگان هوایی خود را توسعه می‌دهد
آمار و ارقام نشان‌دهنده آن است که آمازون قصد دارد صنعت تحویل کالا و لجستیک خود را بازهم توسعه دهد. توسعه ناوگان هوایی آمازون ایر با ۵۰ هواپیما و افزایش تعداد مراکز محلی، همگی شاهدی بر این موضوع است. مثلاً، در حال حاضر، یک مرکز محلی تحویل کالا با سرمایۀ یک و نیم میلیارد دلاری در شمال کنتاکی در حال ساخت است و قرار است در سال ۲۰۲۱ افتتاح شود.
طبق تحقیقی که توسط مؤسسه ولف انجام داده است، در حال حاضر، این غول تجارت الکترونیک %۲۶ سفارشات آنلاین آمازون را آمازون لجستیکس تحویل می‌دهد. آمازون در نشستی خبری در دسامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد: این کمپانی هرروز صدها هزار بسته را با سرویس شبکه هوایی اختصاصی تحویل می‌دهد و ناوگان هواپیماهای این شرکت می‌تواند کالاها را ظرف دو روز به هر نقطه از ایالات متحده برساند. طبق گفته تحلیل‌گران، آمازون لجستیکس در سال‌های آینده یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صحنۀ تحویل کالا خواهد شد. آمازون حتی اهمیت توسعه لجستیک خود را برای سهام‌داران به روشنی بیان کرده و برای اولین بار، در پروندۀ مالی سالانه ۲۰۱۸ این شرکت، از سرویس‌های حمل و نقل و لجستیک نیز نام برده شده است.

این مقاله توسط شبکه مترجمین به صورت اختصاصی برای انتشار در سایت اتحادیه کشوری کسب و کار مجازی ترجمه شده است.

    منابع:
https://www.cpcstrategy.com/blog/2018/04/amazon-logistics/
https://digiday.com/retail/amazon-expanding-shipping-logistics-services/
https://www.cnbc.com/2019/02/15/amazon-will-compete-with-fedex-and-ups-to-become-logistics-company.html