امور مالیاتی، گریبان گیر کسب و کارهای اینترنتی

۱۳۹۷/۰۲/۰۴
یکی از عمده مشکلات سازمان امور مالیاتی با کسب و کارهای اینترنتی؛ عدم شناخت ممیزان از مدلِ درآمدی این کسب و کارها است.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، عضو هیات مدیره اتحادیه گفت: کسب‌وکارهای اینترنتی امروز، به‌راحتی می‌توانند از کالاهای با کیفیت داخلی حمایت کنند. این نوع مشاغل به تولیدکنندگانی که از رکود بازار شکایت دارند؛ کمک کرده و آن ها را به مشتریان ملی در سراسر کشور وصل می‌کنند که سوددهی آن ها را بالا می‌برد.

 رضا الفت نسب در ادامه با توجه به این که، قبلا تصور می‌شد سنتی‌ها مانع از فعالیت و رشد کسب‌وکارهای مجازی می‌شوند، افزود: برخی از آن ها به ‌مرور دریافته‌اند که با کمک فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند مشتریان محلی خود را به مشتریان ملی تبدیل کرده و فروش محصولات‌شان را افزایش دهند. به‌این‌ترتیب مجازی‌ها علاوه بر کمک به اصناف در خروج از رکود، توانسته‌اند به میزان قابل‌توجهی اشتغال ایجاد کنند و فقط در چند ماه گذشته، اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بیش از ۴۰۰ مجوز صادر کرده و این تعداد به سرعت در حال افزایش است. حالا جوانان تحصیلکرده‌ای که از بازار کار بازمانده بودند، امید زیادی به شغل و کسب درآمد پیدا کرده‌اند. با این‌ حال موانعی بر سر راه کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد که از سرعت رشد و توسعه این مشاغل می‌کاهد.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی، اظهار کرد: اگرچه امروز توجه عموم جامعه به موضوع فیلترینگ تلگرام و آسیب‌های این اتفاق برای کسب‌وکارهای اینترنتی، جلب شده اما این تنها مشکل کسب‌وکارهای مرتبط با دنیای مجازی نیست. مشکل دیگری که این مشاغل دارند، همان داستان قدیمی مالیات است که بر اصناف دیگر نیز سخت گرفته می‌شود. مالیات به مشاغل اینترنتی آن چنان سخت گرفته که این مشاغل فرصت سرپا ایستادن نیافته‌اند.

 ایشان با توجه، به شرایطی که کسب و کارهای مجازی، در رابطه با امور مالیاتی روبه‌رو هستند، افزود: گواه آن است که سازمان امور مالیاتی از وضعیت شغل‌های اینترنتی و هزینه‌های راه‌اندازی یک کار و کسب اینترنتی آگاه نیستد و آن ها را نمی‌شناسد. آن ها که این نوع از تجارت را نمی‌شناسند و حاضر به مذاکره بر سر یک میز نیستند، تصور می‌کنند کسب‌وکارهای مجازی از روز نخست به سوددهی می‌رسند. آن ها گمان می‌کنند کسب‌وکارهای اینترنتی نیز مانند سایر مشاغل هستند. در حالی که گاه در برخی مشاغل اینترنتی نیاز به ۳ تا ۵ سال فعالیت است تا به سوددهی برسد. این مشاغل از سازمان امور مالیاتی فرصتی می‌خواهند تا به سوددهی رسیده و بعد مالیات بپردازند که اگر چنین نشود، جوانانی که با امید بسیار به این حوزه ورود کرده‌اند، به انزوا کشیده شده و دوباره به جمعیت متقاضیان کار افزوده می‌شوند. ازاین‌رو، ایجاد فضای تعامل میان کسب‌وکارهای اینترنتی و سازمان امور مالیاتی اهمیت می‌یابد زیرا می‌تواند چالش‌های بسیاری را از میان بردارد.

الفت نسب در ادامه با توجه به این که، باید مدل‌های کسب‌وکارهای اینترنتی به سازمان امور مالیاتی معرفی و چالش‌های این مشاغل نوین برطرف شود، گفت: برقراری تعامل بین کسب‌وکارهای اینترنتی و سازمان امور مالیاتی سبب می‌شود بر سرعت رشد و توسعه این مشاغل افزوده شود. بهترین پیشنهاد این است که سازمان امور مالیاتی ممیزان خود را درباره شرایط کسب‌وکارهای اینترنتی آموزش داده و حتی شعبه‌ای تخصصی برای کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در ادامه افزود: مشکلات مالیاتی در این نوع مشاغل برآمده از جوامع بین‌المللی نیست و ریشه در عملکرد نهادهای داخلی دارد. به‌عبارت‌دیگر، اگرچه مقامات ارشد دولت به این نوع از کسب و کار نگاهی مثبت دارند اما سازمان امور مالیاتی به‌عنوان زیرمجموعه دولت چنین نگاه حمایت‌گری ندارد. بروز مشکلاتی برای این نوع فعالیت‌ها نشان از نگاهی دوگانه در بدنه دولت دارد. آن چه باید به آن توجه کنیم این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، به مرور زمان مردم بیش ‌از پیش متقاضی دریافت خدمات از طریق اینترنت خواهند بود و به همین علت ما باید یاریگر کسب‌وکارهای اینترنتی باشیم. آینده کسب‌وکارهای مجازی در ایران روشن و امیدبخش است، بااین‌حال، مالیات به «سرعت‌گیری» در مسیر رشد و توسعه مشاغل اینترنتی تبدیل شده که امید است با سیاست‌گذاری‌های درست این مشکل برطرف شود.