اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

بررسی چرخه‌ی حیات انواع کسب و کار آنلاین

پیاده‌سازی چرخه‌ی حیات تجاری

همه‌ی کسب و کارها لزوما تمام این مراحل از چرخه زندگی را تجربه نمی‌کنند و حتی ممکن است آنها را به این‌ترتیب پشت سر نگذارند. به عنوان مثال، بعضی از کسب و کارها ممکن است پس از راه‌اندازی، رشد نجومی‌ای داشته باشند و بنیانگذاران ممکن است تصمیم بگیرند که مستقیم به مرحله‌ی خروج بروند.

البته اغلب شرکت‌ها مراحلی شبیه به  مراحل مشخص شده در بالا را پشت سر خواهند گذاشت و آگاهی شما به عنوان مدیر کسب و کار‌می‌تواند در پیش بینی آینده به شما کمک کند و باعث شود شما بهترین تیم کاری و امکانات خود را برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت خود آماده کنید. گرفتن تصمیمات درست در هر مرحله موضوع مهمی است ، اما ضمیر ناخودآگاه و شانس نیز در این چرخه تاثیر دارد.

شما در کدام مرحله هستید؟

از لحظه‌ای که تصمیم‌ می‌گیرید که یک کسب و کار را راه‌اندازی کنید، شما در “چرخه‌ی حیات کسب و کار” هستید. این کار از ایده و راه‌اندازی شروع‌ می‌شود و با گذر موفقیت‌آمیز از مرحله رشد و بلوغ ادامه پیدا‌می‌کند.

در حالی که‌ می‌گویند که یک کسب و کار آنلاین هرگز به چالش کشیده نمی‌شود، با نگاهی به هر مرحله از چرخه حیات یک کسب و کار آنلاین ، یک مجموعه منحصر به فردی از موانع برای مقابله دیده ‌می‌شود. شما باید در نحوه‌ی تفکر خود انعطاف پذیر باشید و استراتژی خود را با مسیرحرکت خود وفق دهید. در واقع، رویکردهای مختلفی برای نفوذ در بازار مورد نیاز است، برای مثال، این که چه چیزی ممکن است برای دستیابی به رشد و یا حفظ سهم بازار مورد نیاز باشد. در این مقاله به بررسی پنچ مرحله‌ی حیات کسب و کارهای آنلاین‌ می‌پردازیم.

براساس گزارش اخیر استارتاپ Genome، تخمین زده شده است که حدود ۹۰ درصد از استارتاپ‌هایی که شکست‌ می‌خورند به دلیل اشتباهات خود، دچار این مشکل ‌می‌شوند. این ناشی از انتخاب بد یا عدم آمادگی برای شرایط بازاری که خارج از کنترل آنها بوده است، یعنی در واقع “بدشانسی” بوده است. شناخت موقعیت شما در چرخه‌ی زندگی تجاری فقط ‌می‌تواند به شما کمک کند که کمی از بازی جلوتر بروید و از شانس خود فراتر بروید و بتوانید چالش‌های بالقوه و موانعی را که پیش‌روی شما قرار دارند، مرحله‌ای که در آن قرار دارید یا در حال گذر از آن هستید را پیش‌بینی کنید. به عبارت ساده‌تر، کسب و کار آنلاین شما ، همچنین اهداف، اولویت‌ها و استراتژی‌های شما رشد و توسعه‌ می‌یابد و آگاهی از اینکه در چه مرحله‌ای از چرخه‌ی زندگی کسب و کار خود هستید،‌می‌تواند برای شما مفید و کمک کننده باشد.

مرحله‌ی‌۱: شروع

این مرحله‌ی بسیار ابتدایی از چرخه حیات کسب و کار آنلاین شما است، این مرحله حتی قبل از راه‌اندازی رسمی استارتاپ شما وجود دارد. شما ایده کسب و کار خود را در اختیار دارید و آماده‌ی شروع و شیرجه زدن هستید، اما ابتدا باید به این نکته هم توجه کنید که استارتاپ شما چگونه‌ می‌تواند رشد کند و به بقا‌ی خود در بازار ادامه دهد؟

در این مرحله، شما باید مشاوره و نظر دیگران را به عنوان پتانسیل شروع کسب و کار از منابعی که برایتان امکان پذیر است یعنی؛ دوستان، خانواده، همکاران، شاغلان همان کسب و کار و یا هر متخصص صنعتی که شما‌ می‌توانید به او دسترسی داشته باشید، دریافت کنید. در نهایت، موفقیت کسب و کار شما به عوامل بسیاری از جمله توانایی‌های خود، آمادگی بازاری که مایل به وارد شدن در آن هستید و البته توانایی مالی خود (این که چگونه‌ می‌خواهید شرایط مالی شروع کار را فراهم کنید) بستگی دارد.

در بعضی موارد، این مرحله به ضمیر ناخودآگاه شما بر‌ می‌گردد. این جایی است که شما یک گام به عقب بر‌می‌گردید و امکان پذیری ایده کسب و کار خود را در نظر‌می‌گیرید و همچنین از خودتان‌می‌پرسید که آیا آنچه را که برای رسیدن موفقیت لازم است، انجام داده‌اید.

براساس گزارش اخیر استارتاپ Genome، تخمین زده شده است که حدود ۹۰ درصد از استارتاپ‌هایی که شکست ‌می‌خورند به دلیل اشتباهات خود، دچار این مشکل ‌می‌شوند. این ناشی از انتخاب بد یا عدم آمادگی برای شرایط بازاری که خارج از کنترل آن‌ها بوده است، یعنی در واقع بدشانسی” بوده است.

مرحله‌ی‌۲: راه‌اندازی

هنگامی که شما به طور کامل ایده‌ی کسب و کار آنلاین خود را مورد بررسی و آزمایش قرار داده‌اید و مطمئن هستید که آماده است، وقت آن است که آن را رسماً راه‌اندازی کنید. بسیاری معتقدند این مرحله خطرناک تمام چرخه‌ی عمر کسب و کار است. در واقع، اعتقاد بر این است که اشتباهاتی که در این مرحله انجام ‌می‌شود، بر سال‌های عمر محصول اثر بدی‌ می‌گذارد و دلیل اصلی این که چرا که ۲۵ درصد از استارتاپ‌ها به پنجمین سالگرد شروع کارشان نمی‌رسند ، نیز همین است.

سازگاری و وفق‌پذیری در این مرحله بسیار مهم است و بیشتر وقت شما در این مرحله صرف آماده‌سازی محصولات یا خدمات خود که بر اساس بازخورد اولیه مشتریان صورت‌ می‌گیرد،‌می‌شود. آن حتی ممکن است شما را به نقطه‌ای برساند که به سراغ تغییر محصول و خدمات بروید و احساس کنید که کمی هم گیج شده‌اید. این فقط یک اختلال است که باعث کمرنگ شدن قدرت شما ‌می‌شود، اما با‌ اندکی صبر و بازبینی امور و جریان‌ها اوضاع درباره درست خواهد شد. در این مرحله شما بهتر است از بازاریابی آنلاین ،آنلاین مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ برای معرفی و تبلیغ محصولات خود استفاده کنید.

Online Business Growth
رشد کسب و کار آنلاین

مرحله‌ی‌۳: رشد و استقرار

اگر شما در این مرحله هستید، کسب و کار آنلاین شما باید در حال ایجاد یک منبع منسجم درآمد و در نظر گرفتن نیازهای مشتری‌های جدید باشد. جریان نقدینگی شما باید شروع به بهبود کند، زیرا افزایش درآمد کمک‌ می‌‌کند تا هزینه‌های در حال انجام را پوشش دهید و باید منتظر باشید که سود شما به آرامی و به طور پیوسته افزایش یابد.

بزرگترین چالش برای کارآفرینان در این مرحله، تقسیم زمان بین طیف وسیعی از خواسته‌های مورد نیاز است که نیاز به توجه دارند از جمله مدیریت درآمد، افزایش درآمد، توجه به مشتری، رفتار با رقبا، انعطاف پذیری نیروی انسانی و …

در این مرحله استخدام افراد هوشمند با مهارت‌های تکمیلی ضروری است تا بیشترین‌ میزان توانایی را شرکت شما در این مرحله داشته باشد، بنابراین هر مدیرعامل دانایی زمان زیادی را صرف روند استخدام افراد مناسب در این مرحله خواهد کرد.

ضروری است که در این مرحله نقشتان را به عنوان رئیس شرکت ایفا کنید. در حالی که هنوز به ‌اندازه‌ی کافی رو به جلو پیشرفت‌ می‌کنید ، باید در مورد چگونگی گسترش مهارت‌هایتان برای انجام مسئولیت‌هایتان آگاهی پیدا کنید. اکنون کار شما با نظم و انسجام واقعی شروع شده است، زیرا شما تیمتان را با توجه به اهدافی که به وضوح مشخص هستند، هدایت‌می‌کنید. در این مرحله با استفاده از روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ‌ می‌توانید به استقرار خود کمک کنید. استفاده از بازاریابی آنلاین یا آنلاین مارکتینگ‌ می‌تواند به افزایش مشتریان و در نهایت افزایش سود شرکت منجر شود.

مرحله‌ی‌۴: گسترش و توسعه

در این مرحله ممکن است شما احساس کنید که تقریبا امور کسب و کار شما به صورت روتین و تکراری جریان دارد. کارکنان در موقعیت‌های خود قرار گرفته‌اند و شما دیگر وقت خود را برای مدیریت کسب و کار آنلاین خود که در حال حاضر در صنعت جدید جا افتاده است سپری‌می‌کنید. در این سطح مشخص از ثبات ،احتمالا شما در مورد سرمایه‌گذاری با گسترش افق‌های دید خود و ورود به جغرافیایی جدید فکر‌می‌کنید و این شروع گسترش کسب و کار شما‌ می‌باشد.

بنگاه‌های کسب و کار آنلاین در این مرحله اغلب رشد سریع درآمد و جریان نقدی را دارند. اگر شما در کسب و کارتان ، در حال حرکت به جلو هستید،‌می‌توانید به گزینه گسترش کسب و کارتان نیز فکر کنید. یکی از راه‌های که به شما‌ می‌تواند در این بخش کمک کند استفاده از دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی آنلاین یا آنلاین مارکتینگ‌ می‌باشد.

البته، دو طرف سکه را باید بررسی کنید. زیرا ریسک گسترش بیش از حد و بدون دقت کار نیز وجود دارد و بسیار دشوار است تا نتایج گسترش کسب و کار شما به دست آید. پس باید بهترین راه ممکن برای موفقیت مداوم را از طریق برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید. به منابع خود نگاه کنید، در مورد تلاش و هزینه و بازده بالقوه خود واقع‌گرا باشید و همیشه به این دیدگاه در مورد اینکه چگونه گسترش و توسعه‌ی محصول ممکن است بر کیفیت فعلی خدماتی که به مشتریان موجود خود ارائه‌ می‌دهید تاثیر داشته باشد، توجه داشته باشید.

به یاد داشته باشید، در حالی که داشتن یک کسب و کار آنلاین موفق بدون شک یک مزیت است، اما این تضمینی نیست که اگر آن را در جای دیگر و در بازارهای دیگر پیاده کنید، موفقیت‌آمیز باشد، یا این که انجام تغییرات جدید به همان‌اندازه موفقیت آمیز باشند. وظیفه شما در واقع مقابله و حل چالش‌های جدیدی است که شما هنگام گسترش کارتان با آن مواجه هستید. اما در اینجا ‌میزان ریسک خود را بررسی کنید و در نهایت بهترین کار را برای ایمن سازی شرکت خود در برابر همه‌ی موارد احتمالی انجام دهید.

به یاد داشته باشید، در حالی که داشتن یک کسب و کار آنلاین موفق بدون شک یک مزیت است، اما این تضمینی نیست که اگر آن را در جای دیگر و در بازارهای دیگر پیاده کنید، موفقیت‌آمیز باشد، یا این که انجام تغییرات جدید به همان‌اندازه موفقیت آمیز باشند

مرحله‌ی‌۵: بلوغ و امکان خروج

پس از گذراندن مرحله‌ی توسعه‌ی چرخه‌ی حیات کسب و کار با موفقیت، شرکت شما اکنون باید سالیانه سود خالص داشته باشد. در حالی که برخی از شرکت‌ها همچنان در حال رشد هستند، برخی شرکت‌ها از وضعیت فعلی‌شان راضی هستند و لذت ‌می‌برند.

می‌توان گفت که کارآفرینان در اینجا با دو گزینه مواجه‌ می‌شوند: این که آیا کسب و کارشان را گسترش و توسعه دهند یا در همین مرحله باقی بمانند؟ اگر شما تصمیم به گسترش و توسعه‌ی کار خود دارید، باید سؤالات مشابهی که در مرحله‌ی توسعه داشتید، از خود بپرسید: آیا کسب و کار شما‌ می‌تواند رشد بیشتری را داشته باشد؟ آیا فرصت‌های کافی برای توسعه وجود دارد؟ آیا کسب و کار شما به ‌اندازه‌ی کافی پایدار و قوی است تا شکست‌ها و موانع گسترش کار را پشت سر بگذارد؟

و شاید مهمتر از همه این که آیا شما به عنوان مدیر این کسب و کار برای این مرحله آمادگی دارید؟ در این مرحله بسیاری از شرکت‌ها روند خود را تغییر‌ می‌دهند و یک مدیر اجرایی را برای هدایت چالش‌های جدید جذب‌می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها نیز در این مرحله به دنبال فروش شرکت‌می‌روند. این‌ می‌تواند فروش درصدی از سهام شرکت یا کل شرکت باشد. البته بسته به نوع شرکت (مثلا عمومی یا خصوصی) این روند متفاوت است.

 

درباره نویسنده

تولید شده در فرامحتوا

دیدگاه خود را بگذارید

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی