اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

اهمیت تحقیقات بازار در هنگام راه‌اندازی یک کسب و کار

چرا تحقیقات بازار برای ایده‌های تجاری جدید اهمیت دارد؟

در هنگام راه‌ اندازی کسب و کار، یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای شروع انجام دهید، انجام تحقیقات بازار کامل و موثر است .تحقیق بازار هرگز نباید دست کم گرفته شود. در تحقیق بازار هرگز نباید هر کسب و کار بزرگ یا کوچک را نادیده بگیرید. بسیاری از کسب و کارهای موفق جدید طول عمر خوبی دارند، زیرا صاحبان آن‌ها تحقیق بازار را به طور منظم برای درک بازار هدف خود، شناسایی مشکلات مصرف کنندگان و تعیین رقبای واقعی انجام می‌دهند. این ساده‌ترین راه برای کارآفرینان است تا با روندهای بازار و با حفظ فرصت کسب و کار خود، یک حیطه رقابتی داشته باشند. در این مقاله به بررسی چرایی و چگونگی لزوم تحقیقات بازار می‌پردازیم.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار می‌تواند در مراحل مختلف یک چرخه‌ی زندگی تجاری، از قبل از راه‌ اندازی کسب و کار و قبل‌تر از آن انجام شود. درک بهتر از بازار خدمات خود از همان ابتدا، شما را قادر به ایجاد یک استراتژی برای ایجاد و راه‌ اندازی کسب و کار و رشد نام تجاری خود (که یک راه بهتر از رقابت است) می‌کند. اکثر شرکت‌هایی که با انجام تحقیق بازار منظم برای درک بازار هدف خود استفاده می‌کنند، از موفقیت‌های طولانی‌مدت برخوردار هستند. تحقیقات بازار به راه‌ اندازی کسب و کارها کمک می‌کند تا از همان ابتدا بازار خود را درک کنند و آن‌ها را قادر به ایجاد استراتژی‌هایی می‌کند که باعث می‌شود کسب و کار رشد کند و رقبا را از میدان به‌در برد. شکل‌های اصلی تحقیق بازار اولیه و ثانویه است ، که‌ ترکیبی از این دو نتیجه بسیار قابل اعتمادی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در زمآن‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرد.

اهداف تحقیق بازار خود را تعریف کنید

محدوده‌ی تحقیقات بازاری که شما انجام می‌دهید تحت تأثیر اهداف کلی شما قرار می‌گیرد. چه چیزی می‌خواهید در مورد بازار و عوامل خارجی که بر آن تاثیر می‌گذارد یاد بگیرید؟ اهداف شما همچنین نوع تحقیق بازار مورد نیاز و کاری که شما باید انجام دهید تا موفق شوید را تعیین می‌کند. تحقیق بازار اولیه شامل موارد زیر است:

  • نظارت بر اثربخشی فروش
  • اطمینان از کیفیت خدمات ارائه شده توسط رقبا
  • یافتن و تحلیل کانال‌های ارتباطی که توسط رقبا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ارزیابی رقابت فعال در بازار

تحقیق بازار ثانویه به شرح زیر است:

  • بررسی گزارش‌های منتشر شده توسط شرکتها
  • بررسی نظرسنجی‌ها و مطالعات موجود
  • بررسی گزارش‌های روزنامه
  • بررسی اطلاعات دولتی

تحقیق بازار اولیه یک نوع تحقیق بازار است که می‌تواند به صورت جداگانه یا به عنوان یک کسب و کار با هدف جمع‌آوری داده‌های منحصر به فردی که می‌توانند برای بهبود محصولات، خدمات و عملکرد کلی استفاده شوند، انجام شود. تحقیق بازار ثانویه نوعی تحقیق بازار است که براساس اطلاعاتی که از منابع مختلف در دسترس است، تکمیل می‌شود. مهم است که اطمینان حاصل شود که تحقیقات ثانویه از منابع قابل اطمینان جمع‌آوری شده است، در غیر این صورت قابلیت اطمینان زیادی برای اطلاعات جمع‌آوری شده وجود نخواهد داشت.

تحقیقات بازار به راه‌اندازی کسب و کارها کمک می‌کند تا از همان ابتدا بازار خود را درک کنند و آن‌ها را قادر به ایجاد استراتژی‌هایی می‌کند که باعث می‌شود کسب و کار رشد کند و رقبا را از میدان به در برد. شکل‌های اصلی تحقیقات بازار اولیه و ثانویه است، که‌ترکیبی از این دو نتیجه بسیار قابل اعتمادی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در زمان‌های متفاوت مورد استفاده قرار گیرد.

چه انتظاری از تحقیقات بازار می‌توان داشت؟

انتظار میرود که نتایج تحقیق بازار چه تاثیری داشته باشد؟ خوب، مطمئنا مشکلات استرس و …سازمان به مراتب کمتر خواهد بود. نتایج حاصل از تحقیق بازار به کسب و کار شما اجازه می‌دهد تا اهداف قابل دستیابی را تعیین کرده و به بهترین مخاطبین دسترسی داشته باشید، مخاطبینی که واقعا خدمات شما را نیاز داشته باشند. با انجام تحقیقات خود قبل از سرمایه‌گذاری زمان و پول در کسب و کار خود اطمینان حاصل کنید که خدمات شما به درستی قیمت‌گذاری شده و به بهترین بازار امکان‌پذیر ارائه شده است. شرکت شما به زودی به یک نام بسیار رقابتی در دنیای کسب و کار تبدیل خواهد شد و دیگر کارآفرینان مایل هستند که در تحقیق بازار به همان‌اندازه تلاش کنند که شما تلاش کرده‌اید. شما هرگز یک تعطیلات را بدون تحقیق در مورد مکآن‌های مختلف و رزرو هتل‌ها سپری نخواهید کرد. بدون بررسی گزینه‌ها، ماشین نخواهید خرید. همچنین برای خرید خانه بدون نگاه کردن و بررسی کردن انتخابی نمی‌کنید. اگر شک دارید که تصمیم بگیرید که آیا تحقیق بازار را انجام دهید یا نه ، همیشه نتیجه این است که ؛ بله، تحقیقات بازار را انجام دهید. پس از دریافت خروجی خوب و انجام موفقیت آمیز کسب و کارتان بعدا از خودتان قدردانی می‌کنید.

قبل از شروع کسب و کار، برخی از اطلاعات پیش زمینه‌ای که شما باید برای رسیدن به هدف خود باید داشته باشید، وجود دارد. بدون تحقیق در بازار، چگونه می‌دانید که آیا مردم محصولات یا خدمات شما را خریداری می‌کنند یا خیر؟ به منظور کسب موفقیت در کسب و کار، شما نمی‌توانید با فرض این که محصول شما به فروش می‌رسد، کار خود را انجام دهید. شما همچنین نمی‌توانید محصول یا خدمات خود را با قیمتی که فکر می‌کنید ارزشش را دارد، به فروش برسانید. این چیزی است که باید برای آن به طور کامل برنامه‌ریزی شود. اعتقاد بر این است که حداکثر ۸ تا از ۱۰ تا از صاحبان کسب و کارها در ۱۸ ماه اول شکست می‌خورند.  برای بقا محصول خود در بازار ، مهم است که شما تحقیق بازار کافی انجام دهید. هنگامی‌که شما تحقیق می‌کنید دانش خود را گسترش می‌دهید. هنگامی‌که دانش خود را گسترش می‌دهید، می‌توانید محصولات بهتری را ارائه دهید. تحقیق به شما اجازه می‌دهد یک قدم جلو‌‌تر بروید، که این در دنیای کسب و کار ضروری است.

یکی از موارد مهم برای راه‌اندازی کسب و کار انجام تحقیقات بازار است. اما اصلاً تحقیقات بازار چیست و انجام آن چه ضرورتی دارد؟ چگونه می‌توان آن را انجام داد؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.....

چرا تحقیقات بازار مهم هستند؟

داشتن یک ایده می‌تواند سطح بالایی از هیجان را ایجاد کند. صاحبان کسب و کار گاهی اوقات از تحقیق بازار مورد نیاز خود صرف‌نظر می‌کنند و با تصور امکانات و اجرای ایده‌های خود فکر می‌کنند حتماً موفق می‌شوند.  اگرچه ممکن است بعضی‌ها در این مورد خوش‌‌شانس باشند و همه چیز درست پیش رود، اما این یک استراتژی ایده‌آل نیست. اگر تحقیقات بازار را انجام ندهید، ممکن است مقدار زیادی پول را از دست بدهید. مهم‌تر از همه، شما ممکن است زمان زیادی را از دست بدهید. برای صاحبان کسب و کار زمان و پول موضوع مهمی ‌است. وقتی برنامه‌ریزی و تحقیق را انجام نمی‌دهید، اساساً نمی‌توانید موفق شوید.

مراحل اصلی تحقیقات بازار موفقیت‌آمیز:

چهار مرحله‌ی مهم برای تحقیقات بازار موفقیت‌آمیز وجود دارد که عبارتند از :

  • تحقیق کنید که آیا تحقیقات مشابه قبلاً انجام شده است یا خیر؟
  • اگر چنین است، داده‌های مرتبط با اهداف شما را اگر موجود است، تجزیه و تحلیل کنید.
  • داده‌های موجود چگونه و توسط چه کسانی استفاده می‌شود ؟
  • آیا شما نیز باید تحقیق بازار اولیه خود را انجام دهید؟ اگر جواب مثبت است، با چه کسانی؟

درک انواع مشتریانی که با آن‌ها مواجه می‌شوید

بیشتر کسب و کارهای جدید با سه نوع مختلف مشتری مواجه خواهند شد. تحقیق بازار توانایی درک چگونگی تفکر مشتریان هدف شما و تطابق محصولات شما با نیازهای آن‌ها را به شما می‌دهد تا بتوانید آن‌ها را به مشتریان همیشگی و از طرفداران برند خود تبدیل کنید.

  •  خریدار “هوشمند”

این نوع مشتری، کسی نیست که لزوماً با کیفیت یا اثربخشی یک محصول یا سرویس کاری داشته باشد، بلکه قصد دارد با بهترین قیمت ممکن خرید کند. یک مشتری “هوشمند” کسی است که احتمالاً از تمام قیمت‌های ارائه شده توسط رقبای اصلی شما آگاه است، بنابراین شما باید تحقیق بازار ثانویه انجام دهید تا بدانید که آیا قیمت محصولات یا خدمات شما به صورت رقابتی است یا نه. اگر این مشتری متوجه شود که محصولات یا خدمات شما ارزان‌تر از بقیه رقبای شما نیست، اکنون بهتر است بدانید که باید با ارائه شواهد قانع‌کننده‌ای برای خریدار او را متقاعد کنید که چرا باید از شما خرید کند. شاید بر اساس کیفیت و قابلیت اطمینان محصول بتوانید این کار را انجام دهید.

  • کارشناس صنایع

یک کارشناس صنعت، فردی است که نه تنها در مورد بازار هدف خود آگاه است، بلکه می‌تواند بر سایر مشتریانی که به نظرات او اعتماد دارند، تاثیر بگذارد. یک کارشناس صنایع بر قیمت محصول یا خدمات تاًکید نخواهد داشت، بلکه بیش‌تر با ارزش و کیفیت آن درگیر است. کارشناسان صنعت از کاندیدهایی برای تحقیقات در بازار اولیه استفاده می‌کنند، به این‌ترتیب که آن‌ها از محصولات و خدمات این شرکت‌ها استفاده می‌کنند و کارشناسان صنایع نظرات آن‌ها را در مورد آن محصول و به طور کلی بازار آن محصول جویا می‌شوند.

  • مصرف کننده نهایی

مصرف‌کننده‌ی نهایی یک مشتری است که در واقع روزانه از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کند. کاربران نهایی همچنین کاندیداهای عالی برای تحقیقات بازار اصلی شما هستند، زیرا به شما اجازه می‌دهند تا از محدودیت‌ها و مشکلات خود مطلع شوید اگر هنوز در حال فرآیند توسعه و طراحی محصولات جدید هستید، این کار به شما مزیت رقابتی برتر می‌دهد و این خیلی خوب است.

چهار مرحله مهم برای تحقیقات بازار موفقیت آمیز وجود دارد که عبارتند از :

  • تحقیق کنید که آیا تحقیقات مشابه قبلاً انجام شده است یا خیر.
  • اگر چنین است، داده‌های مرتبط با اهداف شما را اگر موجود است، تجزیه و تحلیل کنید.
  • داده‌های موجود چگونه و توسط چه کسانی استفاده می‌شود ؟
  • آیا شما نیز باید تحقیقات بازار اولیه خود را انجام دهید؟ اگر جواب مثبت است، با چه کسانی؟

ارزش گزارش تحقیقات بازار:

به غیر از صحبت کردن با مشتریان هدف، گزارش‌های منتشر شده بازار نیز قابل توجه است. بسیاری از این‌ها در کتابخانه‌ها، گروه‌های تجاری و انجمن‌های تجاری به راحتی در دسترس هستند. معمولاً در مراکز توسعه کسب و کار شما می‌توانید به آمارهایی در این خصوص دسترسی پیدا کنید. با این حال، مهم این است که گزارشات تحقیق بازار را جداگانه تفسیر کنید. بعضی از تحقیقات صنعتی عمومی‌ممکن است به طور کامل در بازار هدف شما قابل اجرا نباشند، و این نمی‌تواند تضمین تقاضای مصرف‌کننده در منطقه شما باشد. حتما به تاریخ انتشار این گزارشات نیز دقت داشته باشید. در صنایع به سرعت در حال تغییر مانند فناوری، گزارش حتی یک یا دو سال پیش ممکن است قدیمی باشد. اگر فکر می‌کنید یک ایده کسب و کار بزرگ را توسعه داده‌اید، بسیار ضروری است که آن را در برابر آنچه که در بازار موجود است، آزمایش کنید.

بسیاری از کسب و کارهای جدید به عنوان یک ایده در ذهن یک کارآفرین مشتاق و یا صاحب کسب و کار شروع می‌شود. تبدیل این ایده به گزاره‌های کسب و کار قابل اعتماد بدون شک یک چالش است. ثبت نام در دوره‌هایی که در موسسات برگزار می‌شود با عناوینی همچون” چگونه برای یک ایده کسب و کار تحقیقات انجام دهیم” به درک چگونگی توسعه یک استراتژی برای شناسایی و پیدا کردن اطلاعات برای شما کمک خواهد کرد.

 

درباره نویسنده

تولید شده در فرامحتوا

دیدگاه خود را بگذارید

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی