اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی

آشنایی با مبانی دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی یکی از ارکان اساسی موفقیت هر کسب و کار است که در حقیقت به معنی تبلیغ محصول و خدمات یک کسب و کار به دایره مخاطبان هدف است. بازاریابی باعث می‌شود تا مشتریان تصمیم به خرید محصولات شما بگیرند و به همین خاطر هدف نهایی هر کسب و کار محسوب می‌شود. ما در عصری قرار داریم که اینترنت به همه جا نفوذ پیدا کرده و همه حوزه‌ها را دستخوش تغییر و تحول قرار داده است؛ به همین خاطر دیگر بازاریابی از طریق چاپ آگهی‌های کاغذی یا تبلیغ در روزنامه‌ها و مجلات موفقیت چندانی در تبلیغ محصول ندارد و باید به روش‌های بازاریابی دیجیتال روی آورد؛ اما متأسفانه بسیاری از کسب و کارها هنوز به اهمیت بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ پی نبرده‌اند؛ به همین دلیل با وجود اینکه هزینه‌های زیادی را صرف روش‌های سنتی بازاریابی برای محصولات خود می‌کنند، نتیجه قابل توجهی را به دست نمی‌آورند. با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ تصمیم گرفتیم که در این مقاله شما را بیشتر با این موضوع و روش‌های مختلف بازاریابی آنلاین آشنا کنیم.

۱- با دیجیتال مارکتینگ بیشتر آشنا شویم

دیجیتال مارکتینگ که در اصطلاح به آن بازاریابی آنلاین، آنلاین مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال نیز گفته می‌شود مجموعه ای از روش‌های بازاریابی است که در بستر اینترنت و از طریق کانال‌های دیجیتال مانند موتورهای جستجو، وب سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و نرم افزارهای تلفن همراه صورت می‌گیرد. این ابزارها گستره وسیعی از روش‌ها و فنون بازاریابی آنلاین را در بر می‌گیرند و در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای بزرگ جهان از آن برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده می‌کنند. امروزه اینترنت بخش قابل توجهی از زندگی تمام افراد را به خود اختصاص داده و بسیاری از کارها از طریق آن انجام می‌گیرد. این موضوع به ویژه در حوزه فروش و بازاریابی تغییر و تحولات چشمگیری را به وجود آورده است و دیجیتال مارکتینگ به عنوان روش نوین بازاریابی و فروش محصول مورد توجه کسب و کارها قرار گرفته است. اهمیت بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ به حدی است که آن دسته از کسب و کارها که چنین رویکردی را در اقدامات تجاری خود اتخاذ نکنند، دیر یا زود محکوم به شکست خواهند بود.

۲- کسب و کار شما بدون یک سایت وجود ندارد!

شواهد نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کسب و کارهای کوچک حتی یک وب سایت ساده هم ندارند، چه برسد به اینکه بخواهند برنامه ای در راستای دیجیتال مارکتینگ داشته باشند! بسیاری از صاحبان کسب و کار تصور می‌کنند که راه اندازی یک سایت هزینه‌های بسیار زیادی را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت. برخی از کسب و کارها هم که اصلاً ضرورتی را برای راه اندازی یک سایت و بازاریابی آنلاین احساس نمی‌کنند. چنین کسب‌وکارهایی معمولاً پس از مدت کوتاهی توسط رقبای فعال خود در آنلاین مارکتینگ بلعیده شده و بازار را از دست می‌دهند. داشتن یک وب سایت برای بازاریابی دیجیتال، حتی یک وب سایت ساده برای اتصال کسب و کار شما به شبکه از افراد یا مشتریان یک ضرورت است؛ امروزه بسیاری از افراد درباره محصولاتی که می‌خواهند خرید کنند، در اینترنت جستجو می‌کنند و اگر شما سایت داشته باشید افراد می‌توانند با کسب و کار شما آشنا شده و از شما محصولاتی را خریداری کنند. با هر میزان هزینه ای که دارید می‌توانید یک سایت راه اندازی کنید. البته مسلم است که ایجاد یک وب سایت حرفه ای برای دیجیتال مارکتینگ به هزینه‌های نسبتاً بالاتری نیاز دارد؛ زیرا علاوه بر جذابیت‌های ظاهری باید به مسئله بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو که در اصطلاح سئو نامیده می‌شود نیز به منظور موفقیت بازاریابی دیجیتال توجه داشته باشید. اگر تصمیم به راه اندازی یک سایت در جهت آغاز فعالیت‌های آنلاین مارکتینگ گرفته‌اید، حتماً درباره انتخاب دامنه حساسیت‌های لازم را به خرج دهید؛ زیرا این موضوع می‌تواند نقش مهمی را در موفقیت سایتتان ایفا کند. اگر در شرایطی هستید که فعلاً نمی‌توانید برای بهینه سازی سایت هزینه‌هایی را انجام دهید، حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید آن است که کسب و کارتان را در دایرکتوری کسب و کارهای گوگل ثبت کنید. این کار به نمایش سایت شما در لیست نتایج گوگل در زمانی که کاربران موضوعات مرتبطی را جستجو می‌کنند، کمک شایانی خواهد کرد.

۳- از شبکه‌های اجتماعی مشتری شکار کنید!

شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهایی هستند که تمام افراد را به نوعی به خود درگیر کرده اند و می‌توانند پایه موفق دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار شما محسوب شوند. اغراق نیست اگر بگوییم که تمام مشتریان شما به صورت بالقوه در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و شما تنها باید بتوانید از طریق بازاریابی آنلاین آن‌ها را شکار کنید. ممکن است برخی افراد به این دلیل که شبکه‌های اجتماعی زمان زیادی را صرف خود می‌کنند از این ابزار استفاده نکنند؛ اینکه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد موضوع درستی است، اما به هیچ وجه نمی‌تواند توجیهی برای عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محسوب شود. قرار نیست که شما در تمام شبکه‌های اجتماعی یک حساب کاربری برای کسب و کارتان ایجاد کنید بلکه تنها کافی است که دیجیتال مارکتینگ را در چند شبکه اجتماعی مهم مانند توییتر فیس‌بوک یا اینستاگرام انجام داده و بر روی آن‌ها تمرکز ویژه داشته باشید. در انتخاب شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی دیجیتال بهتر از آن دسته از شبکه‌ها را انتخاب کنید که احتمال می‌دهید مخاطبان شما حضور بیشتری در آن جا دارند. شما می‌توانید زمان خود را با استفاده از ابزارهایی که برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ساخته شده است، به خوبی مدیریت کنید؛ برای مثال نرم افزارهایی ساخته شده اند که می‌توانند شبکه‌های اجتماعی مختلف شما را به همدیگر متصل کنند، به گونه ای که با ارسال مطلب در یکی از آن‌ها همان مطلب در سایر شبکه‌ها نیز به طور خودکار منتشر شود؛ این کار منجر به صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان شما برای انجام آنلاین مارکتینگ خواهد شد.

اینکه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به زمان نسبتاً زیادی نیاز دارد موضوع درستی است، اما به هیچ وجه نمی‌تواند توجیهی برای عدم فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محسوب شود

 

۴- تبلیغات اینترنتی هنوز هم تأثیرگذار هستند

تبلیغات اینترنتی به آن دسته از تبلیغات گفته می‌شود که در بستر اینترنت انجام می‌شوند. این دسته از تبلیغات هزینه‌های بسیار ارزان تری نسبت به تبلیغات سنتی مانند تبلیغ در روزنامه یا مجله به دنبال دارند و می‌توانند در زمان کوتاه کسب و کار شما را به تعداد زیادی از افراد معرفی کنند. در حال حاضر سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند تبلیغات شما را در قالب تبلیغات کلیکی تبلیغات بنری و سایر روش‌های بازاریابی آنلاین انجام دهند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید هدفمند بودن تبلیغات اینترنتی که به موفقیت بازاریابی دیجیتال شما کمک زیادی می‌کند. منظور از هدفمند بودن تبلیغات در آنلاین مارکتینگ آن است که محصول یا خدمات خود را به افرادی معرفی کنید که با آن سر و کار دارند و احتمال دارد که تصمیم به خرید بگیرند. برای مثال اگر محصولات شما دارویی است، باید آنلاین مارکتینگ را در سایت‌های مرتبط با پزشکان و یا بیمارستان‌ها انجام دهید در غیر این صورت تنها پول و زمان خود را هدر داده اید و هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت.

۵- ارزش کمپین‌های ایمیلی را دست کم نگیرید!

اگرچه در کشور ما ایمیل هنوز چندان که باید برای افراد اهمیت ندارد، با این وجود باز هم می‌تواند تا حدی نقش مؤثری را در دیجیتال مارکتینگ و معرفی کسب و کار شما ایفا کند. کمپین‌های ایمیلی می‌توانند بازده زیادی را برای سرمایه گذاری‌های تبلیغاتی به دنبال داشته باشند. ایمیل یک فضای خصوصی برای اشخاص است که روزانه نامه‌های بسیاری را از طرف دوستان و یا شبکه‌های کاری خود دریافت می‌کنند؛ به همین خاطر بسیاری از افراد ناچارند که در روز چند بار به ایمیل خود مراجعه کرده و ایمیل‌های جدید را بررسی کنند. این موضوع فرصتی را برای آنلاین مارکتینگ و معرفی کسب و کار شما از طریق ایمیل به افراد مختلف فراهم می‌کند. البته این تنها شما نیستید که تصمیم به برگزاری کمپین‌های ایمیلی و یا ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی گرفته اید؛ بسیاری از افراد و کسب و کارهای دیگر نیز در روز ایمیل‌های تبلیغاتی متنوعی را برای افراد ارسال می‌کنند. بخشی از افراد به دلیل حجم بالای همین ایمیل‌های تبلیغاتی ترجیح می‌دهند آن‌ها را اسپم کرده و یا مستقیماً به سطل زباله هدایت کنند؛ به همین خاطر اگر تصمیم به اجرای کمپین ایمیلی و یا ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی برای تعداد زیادی از افراد به صورت هم‌زمان دارید، بهتر است که اصول انجام این کار را فرا بگیرید تا از تکرار اشتباهاتی که می‌توانند منجر به شکست بازاریابی آنلاین شما شوند، اجتناب کنید.

جمع بندی

همان طور که اشاره شد، دیجیتال مارکتینگ رویکردی است که با اتکا به بستر اینترنت و در جهت معرفی محصولات و خدمات کسب و کارها به کار گرفته می‌شود. این رویکرد امروزه در سراسر جهان توسط شرکت‌های بزرگ تجاری اتخاذ می‌شود و با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در جوامع، سهم به سزایی در موفقیت این شرکت‌ها دارد. هر کسب و کاری برای آن که بتواند فعالیت‌های خود را به صورت مستمر دنبال کند، نیاز به ایجاد ارتباط با مشتریان دارد و دیجیتال مارکتینگ می‌تواند یک ابزار بسیار کاربردی برای رسیدن به این هدف محسوب شود. نقطه آغاز دیجیتال مارکتینگ را می‌توان در راه اندازی یک سایت ساده دانست تا از این طریق پلی بین کسب و کار شما و کاربران فضای مجازی توسط موتورهای جستجو ساخته شود. موتورهای جستجو رکن اساسی دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند و شما برای اینکه بتوانید از آن‌ها بیشترین بهره را دریافت کنید، باید به اصول رتبه بندی مدنظر آن‌ها اهمیت داده و آن‌ها را در سایتتان پیاده سازی کنید. رکن مهم دیگر در بازاریابی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید در مدت کوتاهی با هزاران و حتی میلیون‌ها کاربر در ارتباط باشید. شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام هرکدام قابلیت‌های ویژه خود را دارند و اینکه کدام یک برای کسب و کار شما مفیدتر است، موضوعی است که خود باید با توجه به این قابلیت‌ها درباره آن تصمیم بگیرید. اینکه تا چه حد بتوانید از این ظرفیت‌های عظیم برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید، موضوعی است که به مهارت، اراده و پشتکار شما بستگی دارد !

 

منابع:

  1. https://smallbusinessbc.ca
  2. https://www.marketo.com

درباره نویسنده

تولید شده در فرامحتوا

1 نظر

اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی